keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Pari varoituksen sanaa

Muutto on takana, mutta kaikki ei mennyt kuitenkaan ihan niinkuin suunniteltiin. 

Kissat meinasivat ensin aiheuttaa tuhopolton ensimmäisenä aamuna, kun muuttomiehet olivat kantaneet kasseja keittiöön ja yksi oli jäänyt hellalle. Kissat olivat saaneet levyn päälle ja muovikassihan siinä hellalla iloisesti kärysi mustaa savua. Onneksi haistoin palaneen käryn ja ehdin ajoissa paikalle sammuttamaan tuhoja. Samana päivänä oltiin asentamassa lamppuja kun keittiönlamppu hajosi. Olin jo ihan valmis muuttamaan takaisin entiseen, tämä oli selvästi kirottu paikka :D 

Lisäksi muutto ei mennyt todellakaan niinkuin oltiin kuviteltu. Olen koittanut pitää tämän blogin nimensä mukaisesti iloisissa aiheissa ja jättänyt purnaamisen vähemmälle, mutta ajattelin jakaa tämän kokemuksen, jotta muut voisivat ottaa meidän virheistä oppia ja välttää samat kokemukset. 

Netin kautta kyselin muuttotarjouksia noin 20 eri muuttofirmalta ja meillä kävi jopa yhdestä firmasta mies tekemässä paikanpäällä muuttoarvion, joka oli max 4-5h. Myöhemmin  firma otti yhteyttä ja koitti vaihtaa jo sovittua muuttopäivää toiseen. Koska tämä ei meille sopinut he sanoivat muuton hoituvan silti ja ottaisivat meihin pian yhteyttä. Mitään yhteyden ottoahan ei tullut, ilmoittivat paria päivää ennen muuttoa, kun otin firmaan yhteyttä, että meidän muuton tekisivät heidän alihankkijat, eivät he itse. 

Muuttopäivänä alihankkijat, kolme ulkomaalaista miestä, joista yksi puhui suomea, saapuivat meille vartin myöhässä. Muutto lähti sujuvasti käyntiin, mutta jossain vaiheessa se tyssäsi täysin. Pakkauspäässä kesti 4 tuntia saada meidän kaksion tavarat autoon. Olimme heti alussa sanoneet, että rekkaan tulee mahtua meidän kolme pyörää, mutta muuttomiehet unohtivat ne kokonaan ja lopuksi kun rekassa ei ollut enää tilaa, piti sitä alkaa purkamaan ja siihen tetrikseen meni lähemmäs tunti. 

Tätähän muuttofirman miehet eivät uskoneet, vaan väittivät kovasti minua liijoittelijaksi sekä rasistiksi, koska puhuin muuttomiehistämme nimellä ulkomaalaiset. Näin koska en vielä tänäkään päivänä tiedä ketkä meidän muuton hoitivat. Muuttomiehet eivät esitelleen itseään ollenkaan vaan alkoivat kantamaan samantien tavaroita. Minulle on aivan sama minkä maalaisia muuttomiehiä muuttajat ovat, kunhan hoitavat muuton ammattimaisesti. Mielestäni 4 tuntia ei sitä ole. Jouduimme itse kantamaan paljon tavaroita, sillä muuttomiehiä ei näkynyt välillä laisinkaan, joten ei auttanut kun ottaa laatikoita kauniiseen käteen.

Lisäksi edellisen kerran kun muutimme meillä oli 20kuutioinen rekka ja nyt reilusti isompi 32 kuution rekka. Siltikään meidän tavaroita ei saatu sinne sujuvasti mahtumaan, vaikkei tavaroiden määrä ole mitenkään lisääntynyt niin huomattavasti. Muuttomiehet jopa pyysivät, että otamme osan tavaroista omaan pieneen henkilöautoomme, joka loppujen lopuksi olikin ihan täynnä tavaraa muuttoauton lisäksi.

Toisessa päässä muutto sujui paljon ripeämmin, tavarat olivat uudessa kodissa 1,5 tunnissa. Kannoimme taas tavaroita itse. 
Muuttolaatikoiden haun olimme sopineet tiistaiksi neljän jälkeen. Kymmeneltä illalla pistin viestiä muuttofirmaan, kun kukaan ei ollut tullut laatikoita kyselemään. (Muuttofirman nimi poistettu muuttofirman painostuksen johdosta) tuli viesti, että huomenna haettaisiin. Ja taas piti kotona kytätä laatikon hakijaa. 

Lopulta kokonaislaskuksi tuli laatikoiden ja muiden kulujen kanssa n. 820€. Meitä oli laskutettu 6,5 tunnin muutosta. Mielestämme tämä ei ollut reilua, koska muutossa oli ollut ongelmia esim. pyöriin tuhrautunut tunti sekä muuttomiesten katoaminen. Halusimme nauvotella hinnasta ja (Muuttofirman nimi poistettu muuttofirman painostuksen johdosta) alkoi tulla todella törkeää sähköpostia. Siis TÖRKEÄÄ, en ole koskaan saanut vastaavaa asiakaspalvelua. Viesteissä kirjoitettiin mm. etteivät jaksa lukea minun sepustuksia edes loppuun ja piileskelen vain viestien takana kun en pääse vastaamaan puhelimeen. Muuttofirma uhkasi meitä samantien lakimiehillä sekä ulosotolla, että tv ja tietokone tullaan hakemaan pantiksi. Lisäksi he olivat laittaneet minut maksuhäiriölistalle heti seuraavana päivänä, kun lasku oli meille kotiin saapunut. Yleensähän listalle päätyy JOS lakua ei maksa eräpäivään mennessä, jonka jälkeen yleensä tulee maksumuistutus-kirjeitä ennen, kuin joutuu maksuhäiriölistalle. Meillä oli eräpäivään siis ainakin viikko aikaa, kun he näin tekivät. 

Monien vihaisten sähköpostiviestien ja puheluiden jälkeen (Muuttofirman nimi poistettu muuttofirman painostuksen johdosta) tarjosi meille 50€ hyvitystä hinnasta, sillä ymmärsi että muutossa oli tapahtunut jotain väärin. Saimme sovittua kuitenkin hinnan reilut 100€ pienemmäksi puhelimessa. Ei mennyt kuitenkaan edes tuntia, kun sähköpostiin ilmestyi viesti, että vielä jatketaan riitelyä ja 100€ tarjous ei todellakaan ole voimassa, 50€ on voimassa vain tämän päivän, muttei enää jatkossa, ottakaa tai jättäkää. Siis millaista touhua! Niin kaukana ammattimaisesta toiminnasta. Loppujen lopuksi ilmoitimme jo maksaneemme 700€ muutosta, jolloin vääntö loppui siihen, sillä ehdolla ettemme ottaisi yhteyttä kuluttajalautakuntaan heidän toiminnasta. Puhelut ja viestit olivat todella rasittavia ja sekavia, sillä puhelimessa oli erimies kuin kenen kanssa väänsin sänköpostiketjua. Kun toinen sopi jostain asiasta, se ei sopinutkaan toiselle..

Koko hommasta jäi niin huono maku. Itse en ikinä tavannut (Muuttofirman nimi poistettu muuttofirman painostuksen johdosta) miehiä enkä tiedä vieläkään ketkä meidät oikeasti muuttivat. Puhelimessa ainakin oli erittäin epäystävällisiä miehiä. Kun imoitin etten ole tyytyväinen heidän asiakaspalveluun vastauksesi tuli vain "Ihan sama" tai "Ei kiinnosta, ei kaikkien asiakkaiden tarvitse olla tyytyväisiä". En suosittele heitä kenellekkään, vaan ehdottaisin miettimään pari kertaa ennen heidän palkkaamistaan. Se, ettevät he halua meidän ilmoittavan heistä eteenpäin antaa heistä aika hämärän kuvan. Mutta jokainen tehkööt omat valintansa. Itse ainakin opin seuraavaan muuttoon sen, että palkkaan muuttofirman jollain tietyllä könttäsummalla, en enää tuntitaksalla. 

Meidän perheestä löytyy yksi aivan loistava ulosottomies, joten uhkailut heistä eivät kyllä toimineet, sillä tiedän miten homma oikeasti toimii :))

6 kommenttia:

  1. Ahdistaa jopa lukea tuo stoori. Kannattaisi ehkä laittaa kokemuksia esim. suomi24.fi tai johonkin muuttajat-palveluun.

    VastaaPoista
  2. Minulla on vastaava ikävä muuttokokemus. Muutin tmi Muuttotalon kautta ja muutto pienestä kolmiosta kaksioon kesti 9 tuntia ja maksoi 810 euroa. Kannoin koko ajan itse, valitettavasti muutomiehet eivät kantaneet. Itketti. Tein valituksen ja nyt uhataan rikosilmoituksella. Tajuton firma. Oliko sinulla sama? Marie

    VastaaPoista
  3. Mikään ei ole muuttunut Marien mainitseman firman kohdalla. Ilmeisesti blogin pitäjän muuttofirma oli sama. Meillä oli sama tilanne: ilmoitin, että huoneisto on 78 m2, ja tavaraa on paljon, fillareita 3. Pihalle tuli 32 kuutioinen muuttoauto, kaksi miestä eli kuskina oleva vanhempi mies ja ulkomaalaistaustainen apupoika. Kumpikaan ei esitellyt itseään. Vanhempi mies marssi asuntooni ja aloitti muuttolaatikoiden pakkaamisella rekan etuosaan. Siihen se loogisuus loppuikin. Kun rekka oli täynnä, olisi ne kolme fillaria pitänyt sopia... mies veti ne liinalla kiinni, ovi ei mennyt kiinni, huomautin tästä. Esimerkkinä auton pakkaamisesta: vanhempi mies olisi laittanut kaksi pientä kirjoituspöytää päällekkäin, pöytälevyt vastakkain. Huomautin, että meinaat siis laittaa tuon umpipuisen ja painavan tuon huteran kirjoituspöydän päälle. Ja sitten vaihdettiin järjestystä.
    Pyysin ja maksoin erikseen huonekalujen muovituksesta. Mies oli sitä mieltä, että heillä on puhdas auto, patjat eivät mene likaiseksi... pyynnöstäni muovitti vaalean runkopatjasängyn, mutta jätti päädyt muovittamatta ja muutossa veti tätä runkopatjaa lattiaa pitkin eikä kuljettanut nokkakärryillä, joten se meni todella likaiseksi ja rikki. Kaksi muutakin huonekalua rikkoontui. Tiskikoneen jalka irtosi siinä vaiheessa, kun muuttomies otti sen pois nokkakärrystä muuttoauton lavalla ja alkoi siirtää sitä rekan sisään. Jalka saatiin takaisin paikalleen, mutta säädöt eivät toimi. Eli meni rikki.
    Reklamoin, ja laitoin kuvat rikoituista huonekaluista. Pitkän odottamisen jälkeen tuli vastaus firman omistajalta/johtajalta/toimitusjohtajalta ? (nimeä en tohdi laittaa, löytyy netistä), että muuttomiehillä on myös oma näkemyksensä muuton kulusta, ja hän kertoo tämän, mikäli välttämättä haluan. Vastasin, että erittäin mielelläni kuulisi myös muuttomiesten palautteen koska minullakin on sananen sanottava heidän toiminnastaan ja muuton kulusta ylipäätään. En saanut tätä yhteenvetoa. Firma hyvitti 50 euroa, mikä ei vastaa edes kulmistaan rikotun joustinsängyn hintaa.

    VastaaPoista
  4. ... jatkuu... Suunniteltu muuttoaika ylittyi ihan vain siksi, että muuttomiehet olivat niin hiivatin hitaita ja auton pakkaminen kesti. Kesti sen purkaminenkin. Esim. ensin tavarat rekasta lavalle, siitä rappukäytävään, siitä hissiin... ja hissiä odoteltiin kun muuttomiehen mukaan muut asukkaat tarvitsevat sitä myös. Jossain vaiheessa ilmoitin, että hissi lukitaan meidän käyttöön, ovi on auki ja sinne kannetaan tavarat suoraan eikä niin, että ensin odottavat rappukäytävässä. Nokkakärryjä ei käytetty, huonekaluja kannettiin ja hinattiin pitkin lattiaa.
    Ja maksoin suojauksesta, jota ei toteutettukaan. Minä itse kyllä rullasin sitten huonekaluja suojaan, muuttomies vain sen yhden runkopatjan ja senkin huonosti, rikki ja likaiseksi meni, muovit rullalla.
    Jotain kertonee sekin, kun muuttomiehen verkkarit roikkuivat koko ajan niin että persvako näkyi. Ja näkyi, miten uupui ja väsyi, ärähteli ja korotti ääntään huudoksi apumiehelle, joka sanoi, että älä huuda. Mies vastaa, ettei hän huuda, mutta kun... apupoika olisi ollut selkeästi osaavampi ja mieli teki sanoa, että vaihda firmaa, mene oikeaan muuttofirmaan töihin.

    Osan tavaroista pakkasin omaan autooni. Valtavan paljon oli viety jo ennakkoon, ja jos ei olisi, ei ne olisi siihen muuttoautoon millään sopineet. En tiedä mitä sitten olisi tehty. Toinen reissu ja lisää hintaa?

    Olen muuttanut ennenkin, sekä kaverimuuttoja pakettiautolla että oikean muuttofirman kautta. Mitään tällaista sähellystä en ole aikaisemmin kokenut minkään muuttofirman taholta. En edes kaverimuutossa, missä ei ole yhtään ammattilaista. Kun ajoimme uuteen asuntoon tajusin, ettei minulla ole muuttomiesten puhelinnumeroa. He ajoivat eri reittiä, ja yritin soittaa muuttofirman numeroon Siihen ei vastattu. Mietin, mitäs, jos jompi kumpi ajaa kolarin, juuttuu ruuhkaan, auto hajoaa, mitä vain tapahtuu ja asunnon avaimet on minulla....
    Kerran muuttofirman X muuttomies omalla ajattelamattomalla toiminnallaan rikkoi ruokapöydän jalan aivan säleiksi, sen saimme korjattua (ruma siitä tuli) ja firma korvasi sen ilman mitään mutinoita, koska yrityksellähän on oltava vakuutus tällaisia tilanteita varten.
    Tästä firmasta pitäisi laittaa ihan julkisesti viestiä näkyviin, mutta tietysti vaaarana on aina, että tulee syyte herjauksesta tms. koska onhan sillä vaikutusta yrityksen toimintaan.
    Otin halvimman. Älä ota sitä edullisinta. Ensi kerralla kun taas muutan, mietin kyllä tarkkaan otanko oikean muuttofirman ja maksan vähän enemmän osaavasta henkilöstöstä ja toiminnasta. Tätä firmaa en ikinä enää enkä suosittele lainkaan.

    VastaaPoista
  5. Valitettavasti myös itse erehdyin käyttämään Muuttotalo Tmi viime viikolla. Tilasin 2 muuttomiestä ja muuttoauton. Muuttoauto oli OK, "muuttomiehet" eivät olleet ammattilaisia (juurikin vanhempi mies verkkareissa ja apupoikansa). Logistisessa ajattelussa ja kantotekniikkassa oli puutteita. Muutossa muuttomiehet rikkoivat huonekalun ja sen sijaan että olisivat reilusti asiasta kertoneet jättivät sen asiakkaan "löydettäväksi". Reklamaatioon suhtautuminen oli odotetusti se, että syy vieritettiin asiakkaalle. Veloitus on tuntitaksalla ja tahti verkkainen. Itse ajattelin sen johtuvan siitä, että muuttomiehet ovat edellisestä muutosta väsyneet, mutta näin ei reklamaation vastauksen mukaan ollut. Kuittia odotellen edelleen.

    Onko kukaan teistä ollut yhteydessä kuluttaja-asiamieheen? Itse ajattelin ottaa sinne yhteyttä. Ihan järkyttävää, että Marie on joutunut maksamaan tuollaisen summan muutosta. Todella härskiä toimintaa!

    VastaaPoista
  6. Ai vieläkö tämä firma pyörii? Karseeta.

    VastaaPoista